Draka ontwikkelt speciale combikabel voor laadsysteem World Port Center

Het World Port Center op de Kop van Zuid in Rotterdam heeft een primeur. De parkeergarage onder het kantoorgebouw heeft het grootste centrale laadsysteem voor elektrische auto’s in Europa. Een uniek systeem dat Van der Sijs Techniek & Automatisering realiseerde met een speciaal daarvoor ontwikkelde multikabel van Draka. 

De behoefte aan oplaadpunten voor elektrische auto’s groeit snel, maar de vereiste hoeveelheid energie is niet altijd beschikbaar. Dat gold ook voor het World Port Center, dat het aantal parkeerplekken met een oplaadpunt fors wilde uitbreiden, terwijl slechts een handvol van de 505 parkeerplaatsen met een laadpaal kon worden uitgerust. WPC vond de oplossing bij paneelbouwer Van der Sijs Techniek & Automatisering.

 Innovatief laadsysteem
''Meestal is bij dit soort parkeeraccommodaties de energievraag hoog en de-beschikbaarheid laag”, zegt technisch directeur ing. Henk Roest. “Bij het WPC is slechts 160A op drie fasen beschikbaar terwijl men minimaal 60 laadpunten nodig had. Met een maximale laadstroom van 32A per laadpunt zouden wij dus slechts vijf laadpunten kunnen realiseren.”

Van der Sijs Techniek & Automatisering is echter geen doorsnee paneelbouwer en had een eigen laadsysteem ontwikkeld met unieke functionaliteiten. Niet alleen bestaat het uit één centrale besturing waarop grote aantallen sockets kunnen worden aangesloten (dus niet stand alone). Ook stelt intelligente, eigen software het systeem in staat om real time en op grote schaal gecontroleerd energie te sturen door middel van load balancing ofwel smart charging.

Dankzij deze veelbelovende technieken kreeg Van der Sijs Techniek & Automatisering opdracht (van provider Allego, dat het systeem als charge point operator voor het WPC exploiteert) om het vereiste systeem te ontwerpen en te realiseren. Sinds januari 2017 is het systeem voor het WPC met 60 laadpunten operationeel en kan elke auto op zijn eigen, maximale snelheid laden. Het laadsysteem is zelfs uitbreidbaar naar 100 sockets.

Unieke multikabel
Om de elektrische wagens vanuit de verdeelkast op te laden, heeft elk laadpunt aparte kabels nodig voor voeding, signaal en communicatie tussen laadstation en voertuig. Ook hier zocht Van der Sijs Techniek & Automatisering naar een slimmere oplossing. “Draka was als enige leverancier bereid om speciaal voor deze toepassing een hybride kabel te ontwikkelen. Al binnen enkele maanden was de multikabel voor ons beschikbaar, voorzien van een mantel in onze huiskleur én eigen productnummer.” De groene kabel combineert voedingsaders (5G6), een PWM Control Pilot draad (1 x 1,5 mm2) voor communicatie en een 2804 RS-485 signaalkabel.

Grote voordelen
Draka heeft inmiddels al tien km multikabel (twee varianten: met en zonder armering) in batches geleverd, waarvan WPC met drie km het eerste en grootste project is. Om overlast en risico’s te beperken, vond de installatie voornamelijk ’s avonds plaats. Volgens Henk Roest werkt het unieke laadsysteem ‘perfect’, mede dankzij de grote voordelen van de Draka multikabel. “Deze kabel is makkelijker en sneller te monteren en vergt minder brede kabelgoten. De signaalkwaliteit is, mede door een betere afscherming, hoger dan bij aparte kabels. Daarnaast is de kabel goed verwerkbaar en - vergeleken met standaard YMVK en YMVK-AS kabels - veel soepeler. Verder is hij geschikt voor alle omgevingen, zowel outdoor - direct in de grond gelegd - als voor parkeergarages van ziekenhuizen.”

Primeur
WPC heeft volgens Roest het grootste laadsysteem met centrale besturing in Europa. Niets aan het project is standaard en alleen de kennisintensieve samenwerking van twee innovatieve partners maakt dat succesvol. Zowel Draka als Van der Sijs Techniek & Automatisering voorziet vele andere toepassingen, met name voor parkeergarages, openbare parkeerterreinen en bedrijven met een variabele energiebehoefte. Mede daarom heeft de paneelbouwer zelfs geïnvesteerd in een eigen, stijlvolle behuizing voor de laadsockets en heeft Draka het kabeldesign doorontwikkeld tot een kabel die nog soepeler, dunner en ronder is.